Komuniti Rider Moped Malaysia

// Selamat Datang Ke Forum MRC (Moped Riders Community) // Selamat Berforum dan berkongsi memberi info permotoran dll yang berilmiah.... Sharing is caring ;-)

Moped Riders Community

.: SELAMAT DATANG KE MRC :.

    PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Share

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    MANDI TELANJANG

    Post by faqih86 on Sat 03 Oct 2009, 10:30 am

    MANDI TELANJANG

    Soalan; assalamualaikum..ustaz saya nak tanya satu soalan.Apa hukum seseorang yang sudah baligh mandi dalam keadaan telanjang?

    Jawapan;

    Mandi telanjang jika di khalayak ramai hukumnya haram. Adapun di tempat tersembunyi atau tertutup, diharuskan.[1] Menurut Qadhi ‘Iyadh; hukum harus ini adalah pandangan jumhur (majority) ulamak. Mereka berdalilkan hadis Nabi s.a.w. yang menceritakan; “Adalah Bani Israel mandi dengan bertelanjang (sesama mereka di mana) sebahagian mereka melihat kepada sebahagian yang lain. Akan tetapi Nabi Musa a.s. mandi bersendirian (kerana menjaga auratnya). Maka mereka (yakni Bani Isreal) mendakwa; ‘Demi Allah! Tidak menghalang Musa mandi bersama kita melainkan kerana buah zakarnya bengkak’. Satu hari Musa pergi untuk mandi. Ia meletakkan pakaiannya di satu batu. Tiba-tiba batu itu lari bersama pakaiannya. Musa pun keluar dari tempat mandi itu (dalam keadaan bertelanjang) mengekori batu itu sambil memanggil; ‘Pakaianku, wahai batu’, hingga ia dilihat oleh Bani Isreal. Maka mereka berkata; ‘Demi Allah! Tidak ada sebarang kecacatan pada Musa (sebagaimana yang didakwa)’. Musa dapat mengambil kembali pakaiannya dan dia lalu memukul batu itu” (Riwayat Imam al-Bukhari dari Abu Hurairah r.a.). Jika mandi bertelanjang di tempat tertutup itu haram hukumnya, sudah tentu Nabi s.a.w. akan menjelaskannya dalam hadis di atas. Maka tanpa penjelasan dari baginda, menunjukkan bahawa perbuatan tersebut adalah harus. Menurut ulamak; berhujjah dengan hadis tersebut adalah satu cabang dari berhujjah dengan syariat sebelum Islam.

    Walaupun harus, namun yang terbaik ialah mandi dengan menutup aurat dengan kain basahan atau sebagainya. Ini kerana terdapat hadis dari Mu’awiyah bin Haidah r.a. yang menceritakan; Aku telah bertanya Rasulullah s.a.w.; “Ya Rasulullah! Bila masanya wajib kami tutup dan bila masanya harus kami buka?”. Jawab baginda; “Jagalah aurat kamu kecuali kepada isteri kamu atau kepada hamba yang kamu miliki”. Aku bertanya lagi; “Bagaimana jika sekiranya seseorang dari kami sedang bersendirian?”. Nabi menjawab; “Allah lebih layak untuk kamu malu dari manusia” (Riwayat Imam Abu Daud, at-Tirmizi, an-Nasai dan Ibnu Majah. Kata Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan).

    Imam Abu Laila menyanggahi pandangan jumhur di atas di mana menurut beliau; ditegah mandi telanjang sekalipun ditempat tertutup atau tersembunyi kerana air juga mempunyai penghuninya.

    Wallahu a’lam.

    Rujukan;

    1. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, juz. 4, Kitab al-Haidh, Bab Jawaz Ightisal Uryanan Fi al-Khalwah.

    Kesimpulan:

    [1] Secara amnya, harus bertelanjang ketika bersendirian jika ada keperluan seperti ketika mandi, ketika buang air, ketika bergaul dengan isteri dan sebagainya. Jika tiada keperluan, para ulamak berbeza pandangan. Menurut mazhab Syafi’ie (berdasarkan pandangan yang rajah); haram bertelanjang tanpa ada keperluan, yakni; hukum menutup aurat ketika bersendirian adalah wajib kecuali ketika perlu membukanya seperti dalam beberapa keadaan di atas.

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    KELUAR MANI SEMULA SELEPAS MANDI

    Post by faqih86 on Thu 08 Oct 2009, 3:06 pm

    KELUAR MANI SEMULA SELEPAS MANDI

    Soalan; ustaz, saya ada satu soalan untuk ditanyakan kepada ustaz. Soalannya; selepas kita mandi hadas besar dan didapati terdapat lagi lebihan air mani pada kemaluan walaupun semasa mandi tadi kita telah bersihkan kemaluan kita berkali-kali. Adakah perlu kita mandi sekali lagi harap ustaz dapat memberikan jawapannya. Sekian terima kasih

    Jawapan;

    Jika selepas mandi hadas besar, air mani keluar semula dari zakar, adakah kita perlu mandi semula? Para ulamak berikhtilaf dalam masalah tersebut;

    1. Menurut mazhab Syafi’ie; wajib diulangi semula mandi kerana perkara yang mewajibkan mandi –iaitu keluar mani- telah berlaku semula. Pandangan ini berdalilkan makna umum sabda Nabi s.a.w.; “Air (yakni mandi) adalah dari kerana air (yakni keluar mani)” (HR Imam Muslim dari Abi Said al-Khudri r.a.).

    2. Menurut Imam Malik dan Imam Ahmad (berdasarkan riwayat yang masyhur darinya); tidak wajib diulangi semula mandi. Yang wajib ialah mengambil wudhuk sahaja.

    3. Menurut Imam Abu Hanifah; hendaklah dibezakan antara dua keadaan; jika sebelum mandi kita kencing, tidak perlu diulangi mandi. Jika kita tidak kencing, perlulah diulangi mandi.

    Menurut Imam Ibnu Qudamah; pandangan yang soheh ialah yang pertama (yakni wajib mandi semula).

    Wallahu a’lam.

    Rujukan;

    1. al-Majmu’, Imam an-Nawawi, 2/159.
    2. al-Mugni, Imam Ibnu Qudamah, 1/160.

    Zul.Caffan.Su-47
    MRC VVIP
    MRC VVIP

    Posts : 1859
    Reputation : 3
    Join date : 29/06/2009
    Age : -7680

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by Zul.Caffan.Su-47 on Thu 08 Oct 2009, 4:40 pm

    terima kasih atas penjelasan yg berterusan ye adun bangi....


    _________________
    BRT-MDS-PWK-CMS-FAITO-YAMAHA THAI-TKR-RB-BATLAX-SOYCO-SSS-UMA RACING-X1R-RIMULAR3X-JTX-RACING BEE-KOSO-DEFI-CAP AYAM




    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Thu 08 Oct 2009, 6:04 pm

    afwan ya YB Kapan... Smile

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Thu 08 Oct 2009, 8:18 pm

    Salam,
    Just for info n renungan bersama :

    Gempa bumi di Padang terjadi pd pukul 17:16 & 17.58, dan di Jambi pada 8.52 pd hari berikutnya.
    Cuba rujuk terjemahan surah 17:16,17:58 n 8:52. ALLAHUAKBAR! !!!

    1. 17:16 |Al-Isra':16|

    -dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada org yg hidup mewah di negeri itu (agar mentaati Allah), tetapi bile mereka melakukan kedurhakaan didalam (negeri) itu, maka sepantasnya berlakulah terhadapnya perkataan (hukuman kami), kemudian Kami binasakan sama sekali (negeri itu).

    2. 17.58 |Al-Isra':58|

    - dan tidak ada suatu negeri pun (yg durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari Kiamat atau Kami siksa (penduduknya) dengan siksa yg sgt keras. Yang demikian itu telah tertulis didlm kitab (Lauh Mahfuz)

    3. 8:52 |Al-Anfal:52|

    - (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan pengikut Fir'aun dan org2 yang sebelum mereka. Mereka mengingkari ayat2 Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa2nya. Sungguh,Allah Mahakuat lagi sangat keras siksa-Nya


    Tepuk dada, tnya iman masing2...wallahu'alam..

    kInOzAwA
    MRC VVIP
    MRC VVIP

    Posts : 1503
    Reputation : 2
    Join date : 29/06/2009
    Age : 37
    Location : Göteborg, Sweden & K. Terengganu

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by kInOzAwA on Fri 09 Oct 2009, 9:05 pm

    terima kasih pada ustaz faqih di atas info berguna neh... Ulama' indonesia pon berpandangan serupa, mungkin ada sesuatu kaum/penduduk tempat tersebut melakukan dosa dan mungkar pada perintah Allah SW. Tentang apa yg berlaku kat masjid sana pulak, mungkin ada sesuatu yg tak betul dibuat di masjid-masjid tersebut. Wallahu'alam...


    _________________





    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Sun 11 Oct 2009, 7:16 am

    Jazakallah ya akhi..

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Sun 11 Oct 2009, 8:22 pm

    DAJJAL!!!!

    " Salah satu tanda akhir zaman yang akhir-akhir ini cukup menyedot perhatian adalah kehadiran seorang bernama Sai Baba, dia lahir dan tinggal di Desa Nilayam Puthaparti, wilayah timur Khurasan, tepatnyaIndia Selatan. Rasulullah saw bersabda kepada kami, Dajjal akan keluar dari bumi ini dibagian timur bernama Khurasan (Jamiu at Tirmidzi). Abû Hurayrah meriwayatkan bahwa Nabi saw. bersabda:"Hari Kiamat tidak akan datang hingga 30 Dajal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya.

    " Boleh jadi Sai Baba ini adalah salah satu dari 30 dajal-dajal kecil yang akan membuka jalan bagi munculnya al-Masîh al-Dajjâl (Dajjal nantinya akan berperang dengan imam mahdi dan di bunuh oleh nabi Isa as). wallahu al'am.. Laki-laki ini memiliki kemampuan menghidupkan orang mati, menyembuhkan orang lumpuh dan buta, bahkan mampu menurunkan hujan dan mengeluarkan tepung dari tangannya. Ia juga mampu berjalan melintasi belahan bumi dalam sekejap, menciptakan patung emas, merubah besi menjadi emas, dan banyak lagi berbagai fitnah yang ditunjukkan oleh Sai Baba kepada ribuan orang - bahkan - jutaan yang datang dari berbagai suku bangsa dan agama.

    Saat ini laki-laki ini sudah memiliki puluhan juta pengikut.. Maka sudah saatnya bagi setiap muslim untuk mengetahui masalah ini, agar dirinya tidak menjadi korban berikutnya dari fitnah Sai Baba ini. "Dajjal adalah seorang laki-laki yang gemuk, berkulit merah dan berambut keriting..." (HR.Bukhari dan Muslim) "Diawal kemunculannya, Dajjal berkata, Aku adalah nabi, padahal tidak ada nabi setelahku. Kemudian ia memuji dirinya sambil berkata, Aku adalah Rabb kalian, padahal kalian tidak dapat melihat Rabb kalian sehingga kalian mati (HR.Ibnu Majah)
    Antara DAJJAL dan SAI BABA

    1) Dajjal seorang laki yang berpostur pendek, gempal, berambut kribo, berkaki bengkok (agak pengkor). Sai Baba seorang yang berpostur pendek dan berambut kribo.

    2) Dajjal memiliki mata yang buta. Sai Baba pernah mengalami kebutaan di waktu muda kemudian sembuh kembali.

    3) Dajjal datang dan bersama ada gunung roti dan sungai air. Sai Baba memiliki kemampuan mengeluarkan vibhuti (tepung suci) dari udara melalui tangannya.

    4) Dajjal memiliki kemampuan berpindah dari satu tempat ke tempat lain dengan depat dan kecepatannya seperti hujan badai atau secepat awan yang ditiup angin kencang. Sai Baba memiliki kemampuan berjalan menjelajahi bumi dalam hitungan kejapan mata.

    5) Dajjal mengikuti pengikut yang sangat banyak, bahkan di akhir zaman nanti banyak manusia yang berangan-angan untuk berjumpa dengan Dajjal. Sai Baba memiliki pengikut yang jumlahnya puluhan juta manusia dari berbagai macam suku, bangsa, negara dan agama.

    6) Dajjal akan muncul dengan mengaku sebagai orang bijak/ baik, sehingga banyak sekali orang yang tertarik untuk mengikutinya. Sai Baba mengaku seabgai orang yang bijak yang membawa misi perdamaian, cinta kasih menghapuskan segala persengketaan dengan bijaksana.

    7) Dajjal akan muncul dan sebagai nabi. Sai Baba memposisikan dirinya sebagai nabi kepada pengikut2nya.

    Cool Dajjal akang menggunakan nama Al-Masih. Sai Baba mengaku akan menjelma sebagai Isa Al-Masih setelah tahun 2020.

    9) Dajjal akan mengaku sebagai Tuhan. Sai Baba mengklaim bahwa dirinya adalah Tuhan penguasa alam semesta.

    10) Dajjal akan mendakwahkan agama Allah. Dalam banyak majlis darshanya Sai Baba banyak berbicara tentang Islam, Al-Qur'an dan keharusan untuk memahaminya.

    11) Dajjal mampu menghidupkan orang mati dan menyembuhkan orang sakit. Sai Baba memiliki kemampuan menghidupkan orang mati juga menyembuhkan penyakit kanker.

    12) Dajjal dapat menurunkan hujan. Sai Baba memiliki kemampuan menurunkan hujan dan mendatangkan air untuk irigasi (di NTT sedang di bangun projek Sai Baba untuk pengairan di daerah yang kering).

    13) Dajjal bisa mengeluarkan perbendaharaan (perhiasan dan harta) dari bangunan yang roboh, lalu perbendaharaan itu akan mengikuti ratunya. Sai Baba mampu menciptakan patung emas, kalung emas, injil mini dan berbagai bentuk medalai berlafadz ALLAH dalam sekejap.

    14) Dajjal akan membunuh seseorang dan menghidupkannya kembali. Sai Baba bisa menghidupkan orang yang sudah meninggal dunia.

    15) Dajjal bisa berpindah raga dan tempat dari satu bentuk ke bentuk lainnya. Sai Baba bisa berpindah dari satu jasad ke jasad lainnya yang merupakan benruk reinkarnasi dirinya.

    16) Dajjal bisa membesarkan tubuhnya. Sai Baba memliki kemampuan berjalan di udara dan membuat kemukjizatan pada sebuh pesawat terbang.

    17) Dajjal biasa keluar masuk pasar dan makanan. Sai Baba juga manusia biasa yang makan dan minum sebagaimana manusia lainnya, ia juga bisa berjalan ke pasar, rumah sakit, proyek irigasi dan tempat lain yang biasa dikunjungi manusia.

    18) Dajjal bisa memerintahkan bumi untuk mengeluarkan tumbuh2an dan air. Sai baba bisa mengeluarkan air dengan hentakan kakinya.

    19) Dajjal tidak memliki anak. Sai Baba mandul, ia tidak beranak dan tidak berkeluarga (tidak menikah).

    20) Dajjal memimpin orang yahudi. Sai Baba memiliki misi menyebarkan ideologi zionis.

    21) Dajjal muncul di zaman pertikaian. Sai Baba mendakwa bahwa ia datang dari masa banyak pertikaian dan persengketaan, dan kedatangannya untuk menegakkan kebenaran dan membinasakan kejahatan
    wahai kaum muslimin.Apa lagi yang kita tunggu, marilah segera kita kembali kepada Allah dan rasulnya. "Jika salah seorang diantara kalian telah menyelesaikan bacaan tasyahhud akhirnya, hendaklah ia meminta perlindungan kepada Allah dari empat hal. Hendaknya ia berkata : 'Ya Allah, aku memohon perlindungan pada Mu dari siksa Neraka Jahannam, adzab kubur, fitnah (cubaan) hidup dan mati serta dari keburukan fitnah Dajjal."

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Tue 13 Oct 2009, 8:08 pm

    Hukum Jama' SOLAT Tanpa Sebab

    SOALAN

    Apakah hukumnya bagi seorang peniaga di pasar malam menjama’kan(menghimpunkan) solatnya atau seorang pekerja yang menjama’kan solatnya kerana melaksanakan mesyuarat?

    JAWAPAN

    Terima kasih kepada saudara yang bertanya, Islam adalah agama yang tidak akan sesekali membebankan umatnya. Firman Allah taala di dalam surah al-Haj ayat 78:

    وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ

    Maksudnya: Kami tidak menjadikan bagi kamu semua kesusahan di dalam agama ini.

    Para ulama meletakkan syarat tertentu bagi melaksanakan solat jama’. Solat jama’ ialah solat yang didirikan dengan menggabungkan di antara dua waktu solat (solat zohor digabungkan dengan solat asar, atau solat maghrib digabungkan dengan solat isya’) dengan syarat-syarat dan sebab- sebab tertentu. Saya tidak ingin membahaskannya secara panjang lebar kerana ianya akan tersasar daripada soalan yang ditanyakan.

    Antara sebab yang dibenarkan untuk seseorang mendirikan solat jama’ ialah musafir, hujan @ salji yang terlalu lebat, peperangan dan sakit. Berdasarkan soalan yang ditanyakan kepada saya , jika kita perhatikan maka ianya tidak termasuk di dalam salah satu daripada sebab-sebab tersebut. Maka adakah ianya dibenarkan untuk melakukan jama’?

    Jumhur ulama iaitu Hanafiyah, Malikiyah , Syafieyah dan Hanabilah radhiyallahu anhum meletakkan bahawa tidak harus bagi seseorang yang tiada sebab yang disebutkan untuk melakukan solat secara jama’. Ini kerana hadis-hadis yang menerangkan bahawa baginda sallallahu alaihi wasallam lebih banyak melakukan solat pada waktunya. Cuma pada waktu tertentu sahaja baginda sallallahu alaihi wasallam melaksanakan jama’ atau qasar solat.

    Sehingga disebutkan oleh Saidina Ibn Mas’ud radhiyallahu anhu:

    ما رأيت النّبيّ صلى الله عليه وسلم صلّى صلاة لغير ميقاتها إلاّ صلاتين جمع بين المغرب والعشاء بجمع » أي بمزدلفة " الحديث

    Maksudnya: Tidak pernah aku melihat baginda sallallahu alaihi wasallam melaksanakan solat bukan pada waktunya melainkan dua waktu solat yang Baginda sallallahu alaihi wasallam dirikan bukan pada waktunya iaitu solat Maghrib dan Isya’ yang didirikan secara Jama’ ketika di Muzdalifah.

    Perkataan daripada Saidina Ibnu Mas’ud radhiyallahu anhu ini menunjukkan bahawa Baginda sallallahu alaihi wasallam selalu menunaikan solat pada waktunya.

    Terdapat sebahagian para ulama membenarkan untuk melakukan solat Jama’ walaupun tanpa sebab. Antara ulama yang berpendapat sedemikian ialah al-Imam Asyhab (ulama Malikiyah), Ibn Munzir (ulama Syafie), Ibn Sirin, dan Ibn Syabramah radhiyallahu anhum. Tetapi mereka bukanlah meletakkan perkara ini harus secara mutlak .Sebaliknya perkara ini diharuskan jika seseorang tersebut tidaklah menjadikannya adat seharian dan tidak bermudah-mudah melakukannya setiap hari.

    Para ulama hadis juga membenarkan perkara ini berdasarkan hadis Baginda sallallahu alaihi wasallam:

    عن ابن عبّاس رضي الله عنهما قال : « إنّ النّبيّ صلى الله عليه وسلم جمع بين الظّهر والعصر والمغرب والعشاء بالمدينة من غير خوف ولا مطر » فقيل لابن عبّاس لم فعل ذلك قال : أراد أن لا يحرج أمّته .

    Maksudnya: Diriwayatkan daripada Saidina Ibn Abbas radhiyallahu anhuma katanya: Sesungguhnya baginda Nabi sallallahu alaihi wasallam menjama’kan antara zohor dan asar, Maghrib dan Isya’ ketika di Madinah tanpa sebab ketakutan atau hujan( tanpa sebab).Bila ditanyakan kepada Saidina Ibn Abbas radhiyallahu anhuma: Mengapa baginda sallallahu alaihi wasallam melakukan sedemikian? Maka beliau menjawab: Baginda sallallahu alaihi wasallam tidak ingin menyusahkan umatnya.

    Berdasarkan hadis yang kita sebutkan, maka memang terdapat sebahagian ulama berpendapat bahawa jama’ tanpa sebab adalah dibenarkan.Tetapi perlu diingat,beberapa perkara perlu diambil perhatian oleh seseorang yang ingin melakukan sedemikan.Mereka perlu memastikan perkara-perkara yang kita sebutkan di sini diraikan dan diambil perhatian:

    Pertama: Tidak melakukan solat secara Jama’ sebegini secara kerap dan berterusan.Maksudnya cuma melakukannya sekali sekala sahaja (jika terdesak untuk melakukan sedemikan).

    Kedua: Mestilah melaksanakan secara Jama’ iaitu solat Zohor 4 rakaat dhimpunkan dengan solat Asar 4 rakaat.Atau solat Maghrib 3 rakaat dihimpunkan dengan solat Isya’ 4 rakaat.Ini bermaksud tidak boleh bagi seseorang tersebut mengqasarkan solatnya iaitu menjadikan solat 4 rakaat menjadi 2 rakaat seperti didirikan ketika musafir.

    Jika seseorang yang ingin melaksanakan sedemikan dengan mengikut syarat-syarat tersebut maka tiadalah masalah baginya untuk mengambil dengan pendapat sebahagian ulama ini.Memang agama Islam adalah agama yang mudah, tetapi bukanlah boleh kita bermudah-mudah di dalam semua perkara di dalam Islam.Ini perlulah difahami dengan jelas.Wallahu a’lam.

    Rujukan:

    Mausu’ah Kuwaitiyah Jilid 15 mukasurat 193
    http://nazrulnasir.blogspot.com/search/label/Fiqh

    Zul.Caffan.Su-47
    MRC VVIP
    MRC VVIP

    Posts : 1859
    Reputation : 3
    Join date : 29/06/2009
    Age : -7680

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by Zul.Caffan.Su-47 on Thu 15 Oct 2009, 9:03 am

    salam
    ya al - faqih adun yb..
    bleh tak bagitau nama buku yg menceritakan peristiwa isra' mi'raj..
    selalu yg saya jumpa adalah buku tetang pengajaran dr peristiwa itu
    tp bagaimana nabi kita melalui nya.. payah nak jumpa..
    kalau faqih ada info leh bgtau.. kat mana ada jual..


    _________________
    BRT-MDS-PWK-CMS-FAITO-YAMAHA THAI-TKR-RB-BATLAX-SOYCO-SSS-UMA RACING-X1R-RIMULAR3X-JTX-RACING BEE-KOSO-DEFI-CAP AYAM




    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Thu 15 Oct 2009, 11:21 am

    Zul.Caffan.Su-47 wrote:salam
    ya al - faqih adun yb..
    bleh tak bagitau nama buku yg menceritakan peristiwa isra' mi'raj..
    selalu yg saya jumpa adalah buku tetang pengajaran dr peristiwa itu
    tp bagaimana nabi kita melalui nya.. payah nak jumpa..
    kalau faqih ada info leh bgtau.. kat mana ada jual..

    W'salam wbt. YB Kapan....try g kat PKNS, kat tingkat atas skali, kedai Buku SYABAB, kat situ mcm2 buku ada jual yg berkaitan dgn agama, try cari buku yg bertajuk peristiwa isra' mikraj, ada byk keluaran, klau kurang pasti, try tnye org kat kaunter, dia tau...sbb kat kdai SYABAB kat PKNS tmpt sy mencari buku2 ilmiah ttg agama...

    Zul.Caffan.Su-47
    MRC VVIP
    MRC VVIP

    Posts : 1859
    Reputation : 3
    Join date : 29/06/2009
    Age : -7680

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by Zul.Caffan.Su-47 on Thu 15 Oct 2009, 11:25 am

    faqih86 wrote:
    Zul.Caffan.Su-47 wrote:salam
    ya al - faqih adun yb..
    bleh tak bagitau nama buku yg menceritakan peristiwa isra' mi'raj..
    selalu yg saya jumpa adalah buku tetang pengajaran dr peristiwa itu
    tp bagaimana nabi kita melalui nya.. payah nak jumpa..
    kalau faqih ada info leh bgtau.. kat mana ada jual..

    W'salam wbt. YB Kapan....try g kat PKNS, kat tingkat atas skali, kedai Buku SYABAB, kat situ mcm2 buku ada jual yg berkaitan dgn agama, try cari buku yg bertajuk peristiwa isra' mikraj, ada byk keluaran, klau kurang pasti, try tnye org kat kaunter, dia tau...sbb kat kdai SYABAB kat PKNS tmpt sy mencari buku2 ilmiah ttg agama...

    ooo kat pkns tu.. dekat opis je..
    wokeh faqih.... terima kasih..


    _________________
    BRT-MDS-PWK-CMS-FAITO-YAMAHA THAI-TKR-RB-BATLAX-SOYCO-SSS-UMA RACING-X1R-RIMULAR3X-JTX-RACING BEE-KOSO-DEFI-CAP AYAM




    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Thu 15 Oct 2009, 2:13 pm

    Perkongsian 3 Hadis Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

    Memandang Orang tua

    Rasulullah saw bersabda: "Setiap anak yang memandang dengan pandangan kasih sayang, nilainya setiap pandangan setara dengan ibadah haji yang mabrur." Para sahabatnya bertanya: Ya Rasulullah, sekalipun memandang seratus setiap hari? Beliau menjawab: "Ya, Allah Maha Besar dan Maha Baik." (Biharul Anwar 74: 73)

    Kewajiban Terbesar
    Amirul Muknimini Ali bin Abi Thalib (sa) berkata: "Berbakti kepada kedua orang tua adalah kewajiban terbesar." (Mizanul Hikmah10: 709)

    Amal yang Terbaik
    Imam Ja'far Ash-Shadiq (sa) berkata:
    "Amal yang paling utama adalah shalat pada waktunya, berbakti kepada kedua orang tua, dan berjuang di jalan Allah." (Biharul Anwar 74: 85)

    Chi Kent
    Chief Moderator
    Chief Moderator

    Posts : 3127
    Reputation : 9
    Join date : 02/07/2009
    Age : 30
    Location : Pinggiran Batu Cave,Gombak

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by Chi Kent on Fri 16 Oct 2009, 3:06 am

    utz..nk tanya nie...apabila seseorang itu cedera,seperti luka yg serius atau berjahit,doktor larang daripada luka tersebut terkena air atau basah,tetapi org itu berhadas besar. Soalanya...bagaimana seseorang yg cedera itu hendak mandi wajib?sedangkan mandi wajib harus mengenakan air keseluruh tubuh.


    _________________

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Sun 18 Oct 2009, 2:18 pm

    Chi Kent wrote:utz..nk tanya nie...apabila seseorang itu cedera,seperti luka yg serius atau berjahit,doktor larang daripada luka tersebut terkena air atau basah,tetapi org itu berhadas besar. Soalanya...bagaimana seseorang yg cedera itu hendak mandi wajib?sedangkan mandi wajib harus mengenakan air keseluruh tubuh.

    Salam Chi Kent, Islam itu mudah dan sempurna...mengikut masalah yg diutarakan, ia sama seperti hukum kt mengambil air wudhuk, kt mandi wajib spt biasa, tp yg tmpt sakit tu, kt x pyah kenekan air, cukup hanya basahkan pd kain utk sapukan sahaja, ttp jika x bleh kene basah air sekalipun,x pyla kt sapukan dgn kain basah, maka hukum mandi wajib td sah,tetapi kene bertayyamum kat tmpt yg x terkena air tadi...tetapi, ada khilaf ulama menyatakan tidak perlu bertayyamum, tetapi wajib lapkan air dgn kain basah di tempt yg kene simen....Sila Bca huraian dibwh.":

    BERSUCI (CARA BERSUCI ORANG LUKA DAN BERBALUT)
    1. Jika seseorang itu luka, bagaimana caranya untuk ia bersuci?


    Orang yang sakit atau luka, jika ia dapat membasuh atau memandikan dengan air sebahagian anggotanya, maka bahagian itu wajib dibasuh dengan air ketika ia mengambil wudhuk atau mandi. Adapun kawasan yang tidak dapat dibasuh dengan air –kerana takut membawa kerosakan atau mudarat- hendaklah diganti dengan tayammum (yakni dengan menyapu debu ke muka dan tangan). Ini adalah pandangan Imam Ahmad dan Imam Syafi’ie.

    Menurut Imam Abu Hanifah dan Imam Malik; toharah adalah dengan salah satu sahaja iaitu dengan air (yakni wudhuk atau mandi) atau dengan tanah (yakni tayammum). Tidak wajib menggabungkan keduanya. Oleh demikian, menurut pandangan kedua ini; jika kebanyakan badan adalah elok dan dapat dibasuh dengan air, memadai dengan membasuh kawasan yang elok/sihat itu dan tidak perlu kepada tayammum. Dan kalau kebanyakan badan adalah sakit/luka, cukup dengan tayammum sahaja, tidak perlu lagi wudhuk atau mandi.

    2. Orang yang mengalami luka pada badannya atau patah tulang anggotanya dan terpaksa dibalut, diplaster atau disimen di mana ia tidak dapat ditanggalkan (termasuk semasa ingin mengambil wudhuk), bagaimana caranya ia hendak mengambil wudhuk atau mandi?

    Bagi kes tersebut, diberi kelonggaran untuk menyapu air di atas kain balutan atau plaster atau simen yang dipakainya. Orang yang menghadapi masalah sedemikian, ia hendaklah melakukan tindakan berikut semasa mengambil wudhuk;

    Pertama; Hendaklah ia membasuh dan meratakan air sebagaimana biasa ke kawasan-kawasan yang sihat (tidak sakit) dari anggota wudhuknya.

    Kedua; Bagi kawasan yang berbalut pula, wajib ia menyapu air ke atasnya. Menurut Imam Abu Hanifah; memadai dengan menyapu sebahagian besar balutan. Namun jumhur ulamak (iaitu Imam Malik, Syafi’ie dan Ahmad) berkata; “Wajib disapu air meliputi seluruh balutan”.

    Jika ia mandi wajib, hendaklah ia mandi sebagaimana biasa iaitu dengan meratakan air ke seluruh badannya yang sihat (yakni yang tidak berbalut). Adapun kawasan yang sakit (yakni yang berbalut) hendaklah disapukan air ke atas balutan secara menyeluruh atau sebahagian besar darinya mengikut pandangan ulamak tadi. Apabila ia sembuh nanti, tidak diwajibkan ia mengulangi semula mandi wajibnya. Ia hanya diwajibkan membasuh/memandikan anggota-anggota yang berbalut sahaja.

    Adakah wajib disertai dengan tayammum?

    Mengenai soalan ini, para ulamak berbeza pandangan;

    1. Menurut mazhab Imam Malik, Abu Hanifah dan Ahmad; tidak wajib lagi bertayammum. Memadai membasuh kawasan yang sihat dan menyapu air di atas balutan bagi kawasan yang sakit. Tidak perlu bertayammum.

    2. Menurut mazhab Imam Syafi’ie; wajib disertai dengan tayammum. Berdasarkan mazhab Syafi’ie, orang yang memakai balutan ia hendaklah melakukan tiga perkara semasa mengambil wudhuk atau mandi wajib;
    a) Membasuh kawasan yang sihat (tidak sakit atau cedera)
    b) Menyapu air ke atas balutan dengan meratakannya
    c) Bertayammum; bagi mandi wajib, cukup dengan sekali tayammum sahaja sama ada sebelum mandi atau selepasnya. Adapun bagi wudhuk, ada dua pandangan; (Pandangan pertama); wajib bertayammum mengikut bilangan anggota wudhuk yang berbalut untuk menjaga tertib yang disyaratkan dalam wudhuk. (Pandangan kedua); cukup sekali tayammum sahaja iaitu sebelum wudhuk atau selepasnya. Pandangan yang rajih dalam mazhab ialah yang pertama.


    3. Mengikut mazhab Imam Ahmad; wajib tayammum hanya jika balutan melebihi kawasan yang perlu, yakni kawasan yang sakit atau cedera. Jika balutan hanya membalut kawasan sakit tanpa menyentuh kawasan yang sihat, tidak perlu bertayammum, cukup dengan menyapu air ke atas balutan sahaja.

    Adakah wajib memakainya setelah bersuci?

    Ada dua pandangan ulamak;

    Pandangan pertama; wajib balutan atau palster atau simen itu dipakai setelah bersuci iaitu setelah mengambil wudhuk atau setelah mandi wajib. Jika tidak, maka solat yang ditunaikan sepanjang memakai balutan atau simen atau plaster itu wajib diulangi semula apabila sembuh nanti. Pandangan ini telah diberikan oleh mazhab Imam Syafi’ie dan Imam Ahmad.

    Pandangan kedua; tidak wajib bersuci terlebih dahulu sebelum memakainya. Dalam pengertian yang lain; tidak disyaratkan pemakaian balutan atau simen atau plaster itu dibuat setelah mengambil wudhuk atau mandi wajib terlebih dahulu. Sekalipun seseorang memakai balutan atau simen dalam keadaan tidak berwudhuk, harus baginya menyapu atas balutan atau simen itu semasa mengambil wudhuk atau mandi wajib dan tidak perlu ia mengulangi solatnya apabila sembuh. Pandangan ini telah diberikan oleh mazhab Imam Abu Hanifah dan Imam Malik.

    Berapa lamakah tempoh diizinkan menyapu balutan?

    Keizinan dari Syarak untuk menyapu balutan tidak ada tempoh masa tertentu. Ia bergantung kepada tempoh kesembuhan luka atau patah. Selagi luka atau patah belum sembuh dan balutan masih perlu dipakai, maka selagi itu keharusan menyapu di atas balutan berterusan. Apabila sakit telah sembuh dan balutan dapat dibuka, hilanglah keharusan tersebut dan wajib mengambil wudhuk atau mandi wajib sebagaimana asalnya.

    http://fiqh-am.blogspot.com/2008/06/bersuci-cara-bersuci-orang-luka-dan.html

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Sat 24 Oct 2009, 1:42 pm

    Tafsir al-Maidah ayat 79: Mesti tegur menegur

    Mesti ada tegur menegur antara satu sama lain. Sebagai contoh jika isteri melakukan maksiat, suami mestilah menasihatinya, begitulah sebaliknya.
    Para ulama menyatakan bahawa orang yang menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran itu bukan semestinya meninggalkan maksiat. Ertinya, tidak menjadi masalah menunaikan suruhan amar makruf nahi mungkar walaupun seseorang itu melakukan maksiat.

    Tangungjawabnya dalam soal mencegah kemungkaran, sudah ditunaikan sementara maksiat yang dibuat pula sudah pasti merupakan suatu dosa yang dikenakan ke atas perbuatan itu.

    Perbuatan cegah mencegah antara satu sama lain tidak berlaku di kalangan kaum Bani Izrail. Cegah mencegah antara satu sama lain boleh berlaku antara ahli maksiat.

    Misalnya, ada di kalangan kaki judi atau pencuri merasakan perbuatan mereka itu perlu ditinggalkan kerana ia tidak mendatangkan faedah satu pun melainkan menyusahkan orang lain. Lalu mereka nasihat mensihati antara satu sama lain sekali gus meninggalkan perbuatan berkenaan.
    Ini bermakna bukan ahli maksiat itu tidak mengerti bahawa perbuatan yang mereka lakukan itu tidak baik tetapi nafsu bermaharajalela dalam diri mereka menyebabkan perbuatan itu masih menjadi amalan mereka.

    Akhirnya dengan hidayah Allah mereka meninggalkan perbuatan jahat itu.

    Menurut hukumnya sah menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran itu berlaku di kalangan orang yang melakukan maksiat.

    Ini kerana sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud, "sesungguhnya kadang kala Allah menolong agama ini dengan perbuatan baik yang dilakukan oleh orang jahat."

    Ini kerana apabila orang baik tidak berani, Allah jadikan orang jahat mencegah kemungkaran supaya penduduk sesuatu kampung itu tidak diturunkan bala.

    Menjadi sebab turunnya bala ke atas umat zaman dahulu kerana tidak ada di kalangan mereka orang yang mencegah kemungkaran.

    Di kalangan umat Muhammad pula, pernah berlaku Islam ditolong oleh orang fasik. Menyuruh perkara baik dan mencegah kemungkaran berlaku di kalangan mereka dan perbuatan itu dikira sah di sisi ulama.

    Tidak menjadi syarat orang yang menyuruh melakukan perkara baik dan mencegah kemungkaran itu orang yang bersih daripada sebarang kejahatan dan maksiat.

    Tidak dinafikan pentingnya sesiapa yang menyuruh berbuat baik dan mencegah kemungkaran itu orang yang bersih daripada maksiat tetapi tidak menjadi halangan kepada sesiapa sahaja yang ingin mencegah kemungkaran walaupun mereka sendiri melakukan maksiat.

    Disebut di dalam hadis sahih di dalam kitab Riyadhus Solihin bahawa terdapat seorang lelaki pada hari kiamat, perutnya panjang berjela-jela dan diikat pula pada penunggul.

    Kemudian perutnya diheret menggelilingi penuggul tersebut seperti beruk mengheret tali di sekelilingnya.

    Manusia mengerumuni mereka seraya bertanya, "kenapa kamu dijadikan sedemikian rupa sedangkan di dunia dahulu kamulah orang yang sedap bercakap dan kamu ini seorang ustaz yang kerja kamu mencegah orang daripada melakukan maksiat dan menyuruh mereka melakukan kebaikan?"
    Lalu dia menjawab,"aku menyuruh orang buat baik tetapi aku sendiri tidak melakukannya. Inilah balasan yang Allah berikan kepada aku."

    Yang melakukan maksiat, Allah akan menghukum dan memberi balasan setimpal dengan perbuatannya. Bagaimanapun kewajipan amar makruf nahi mungkar suatu tanggungajawab yang mesti ditunaikan oleh sesiapa sahaja di kalangan umat Islam.

    Berlaku pada zaman dahulu, seorang raja yang tabiatnya suka minum arak. Walaupun demikian dia tetap mengharamkan arak dan menghukum rakyatnya yang meminum minuman memabukan itu. Tetapi dia sendiri adalah peminum arak, masih tidak meninggalkan perbuatan haram tersebut.
    Ertinya perbuatan menyuruh kepada perkara yang baik dan mencegah kemungkaran hendaklah dilakukan oleh umat Islam.

    Dalam hadis yang lain diriwiyatkan oleh Imam Ahmad bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah, tidak mengazab orang ramai dengan perbuatan yang dilakukan oleh orang yang khusus (Allah tidak mengazabkan orang ramai apabila ada golongan tertentu mengerjakan maksiat di kalangan mereka) sehinggalah mereka melihat maksiat berlaku di kalangan mereka sedangkan mereka mampu mencegahnya tetapi tiba-tiba mereka tidak mencegahnya."

    Apabila berlaku demikian Allah Ta’ala mengazabkan orang yang khusus (tertentu) mengerjakan maksiat dan orang ramai yang tidak melakukan maksiat turut sama ditimpakan azab."

    Ini adalah amaran yang keras daripada Nabi s.a.w.

    sumber:
    http://presiden.pas.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=64

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Tue 10 Nov 2009, 12:56 pm

    Berhati-hati di dalam mencari Kemenangan

    “Adalah tidak mustahil nasib politik pro-Islam akan dipersia-siakan apabila pentadbiran kuasa tidak berada dalam tangan mereka. Sekalipun mereka yang membantu kenaikan kuasa politik berkenaan.
    Dalam sejarah al-Ikhwan al-Muslimin, mereka pernah membantu revolusi yang dibuat oleh Jamal Abd al-Nasir sehingga beliau berjaya menjadi Presiden Mesir. Bahkan kemenangan Jamal ‘Abd al-Nasir itu sebenarnya kerana bantuan Gerakan al-Ikhwan al-Muslimin. Mereka juga yang membela Jamal pada peringkat awal semasa rakyat sudah mula tidak puas hati dengannya.
    Malangnya, Jamal ‘Abd al-Nasir yang pernah berbai’ah dengan wakil Hasan al-Banna dan berjanji setia untuk membela Islam itu berubah sama sekali setelah menjadi Presiden. Dia yang mengetahui banyak rahsia-rahsia pergerakan al-Ikhwan telah menggunakan ‘kepakarannya’ itu untuk memusuhi al-Ikhwan habis-habisan.
    Ramai pemimpin al-Ikhwan yang ditangkap dan dibunuh. Dialah juga yang menggantung Syed Qutb, ‘Abd al-Qadir ‘Audah dan lain-lain. Dari seorang teman yang dibantu, menjadi musuh yang memburu. Sebabnya, kerana pemimpin al-Ikhwan tidak berhati-hati melihat kepercayaan dan dasar yang dipegang oleh Jamal ‘Abd al-Nasir yang seakan memakai ‘baju pro-Islam’ pada peringkat awal.
    Namun, apabila menjadi Presiden, dia telah menanggal baju tersebut dan jelaslah akidah sebenar yang dianutinya iaitu ‘pro-sosialis’ dan dia sebenarnya talibarut Soviet Rusia. Memang, Soviet Rusia akhirnya menjadi begitu rapat dengan Mesir, bahkan Soviet telah menjadi kiblat pentadbiran sosialis Jamal ‘Abd al-Nasir.
    Terbukti tuduhan terhadap Jamal sebelum itu bahawa dia ‘tali barut’ Soviet Rusia adalah benar. Topeng Islamnya adalah mainan politik. Jamal yang terkenal dengan slogan dan kepetahannya telah menjadi idola masyarakat ‘Arab. Sementara Al-Ikhwan terpaksa membayar harga kesilapan itu dengan menjadi kelompok yang paling ditindas dan diseksa.
    Akhirnya, al-Ikhwan terpaksa berjuang dengan airmata, penjara dan darah berhadapan dengan seorang Presiden yang memegang tampuk kuasa dengan bantuan mereka sendiri.
    Alangkah baiknya, jika para pencinta Islam berhati-hati dalam langkah-langkah mereka. Jangan sampai suatu hari mereka terpaksa bertempur dengan musuh yang ditegakkan oleh mereka sendiri. Musuh itu pulak akan lebih licik kerana banyak mengetahui rahsia mereka.
    Kemenangan Islam mestilah melalui denai dan lorong yang diredhai oleh Islam. Jika kita melalui jalan yang asing bersama orang lain, mungkin orang lain akan sampai ke destinasinya, tetapi kita akan tersesat jalan.
    Ingatlah selalu firman Allah yang memberi amaran kepada baginda Nabi s.a.w agar tidak terpengaruh dengan tawaran kemenangan segera tanpa melalui jalan yang diredhai Allah. Firman Allah:
    (maksudnya) Dan sesungguhnya hampir mereka dapat memesongkanmu (Wahai Muhammad) dari apa yang Kami telah wahyukan kepadamu, supaya engkau ada-adakan atas nama Kami perkara yang lainnya; dan (kalau engkau melakukan yang demikian) tentulah mereka menjadikan engkau sahabat karib. Dan kalaulah tidak Kami tetapkan engkau (berpegang teguh kepada kebenaran), tentulah engkau sudah mendekati dengan menyetujui sedikit kepada kehendak mereka. Jika (engkau melakukan yang) demikian, tentulah Kami akan merasakanmu kesengsaraan yang berganda semasa hidup dan kesengsaraan yang berganda juga semasa mati; kemudian engkau tidak beroleh penolong pun terhadap hukuman kami. (Surah al-Isra`: 73-75).

    wallahu'alam bis sawab..
    sumber: http://mdredho2172.blogspot.com/2008_10_01_archive.html

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Berkenaan Tangkapan Dr Mohd Asri : Suatu Pandangan

    Post by faqih86 on Wed 11 Nov 2009, 3:28 pm

    Berkenaan Tangkapan Dr Mohd Asri : Suatu Pandangan

    Bekas Mufti Perlis tidak dinafikan mempunyai ramai penyokong dan juga pembenci. Itu sudah tabiat manusia yang amat pelbagai. Kita tidak akan mampu untuk mengelakkan diri dari berbeza pendapat, saya juga banyak berbeza pendapat dengan beliau. Kita juga adakalanya tidak mampu untuk mengelak diri dari dibenci secara tiba-tiba, apatah lagi jika seseorang itu terkenal.

    Namun, yang dibimbangi adalah perbezaan pendapat yang membawa kepada permusuhan yang dahsyat, label melabel, tuduh menuduh, dan sesat menyesatkan. Sehingga jika diselami hati para pembenci, pasti ada terlihat keinginan yang amat luar biasa malah keji seperti ingin melihat pihak yang lain ditangkap, dipenjara atau lebih dari itu, meninggal dunia.

    Padahal isu yang berbangkit kebanyakannya adalah isu yang bersifat zhonni atau yang menerima perbezaan takwilan dan pandangan. Tidak wajar dipergaduhkan dalam bentuk yang ekstrem dan keras. Memadailah untuk mengemukakan hujjah balas kepada apa yang dirasakan lemah, dan kemudian jika pihak di sebelah sana tidak dapat menerimanya, berlapang dadalah.

    Selain itu, janganlah dengan mudah menggelarkan seseorang dengan gelaran Wahabi serta terkeluar dari kelompok ahli Sunnah wal Jamaah. Adalah tidak tepat untuk menuduh pandangan ijtihad selain mazhab Syafie adalah Wahhabi, kerana kebanyakkan pendapat yang lain yang diterima pakai oleh sebahagian kelompok di Malaysia (yang berlainan) sebenarnya bukanlah ijtihad Wahabi tetapi adalah dari kalangan mazhab-mazhab ahli sunnah yang lain seperti Hanbali, Maliki dan Hanafi.

    Sebagai contoh:

    * tidak melakukan qunut Subuh adalah ijtihad mazhab Hanbali dan Hanafi,
    * menggoyangkan jari ketika Tashahhud solat adalah pandangan Maliki,
    * membolehkan memgang anjing tanpa samak adalah ijtihad Maliki,
    * tidak membaca basmalah dengan kuat di awal fatihah ketika solat Maghrib, Subuh dan Isyak adalah ijtihad Hanbali dan Maliki dan banyak lagi.

    Isu-isu sebegini kerap disalah ertikan sehingga disenaraikan sebagai ciri pengikut Wahabi. Ini tidak benar sama sekali, malah Wahabi itu bukan sebuah mazhab Fiqh atau Aqidah serta tidak mempunyai takrifan yang khas di kalangan para ilmuan Islam sedunia.

    Malah menurut sebahagian pandangan ulama antarabangsa, istilah itu dipelopori oleh musuh-musuh Islam dari kalangan bukan Islam, untuk memecah belahkan kesatuan umat Islam. Memang benar, terdapat ulama moden yang menggunakan istilah tersebut di dalam penulisan mereka, namun ia merujuk kepada pengikut aliran Muhammad Ab Wahab di Saudi suatu ketika dahulu, ia bukan sebuah mazhab yang khas.

    Di sebelah pihak yang lain pula, jangan pula terlalu ringan lidah menggelar sesuatu amalan itu sebagai bid'ah, sesat, ahli bid'ah dan lain-lain gelaran yang menyakitkan telinga. Gunakan hikmah dalam nasihat, hujjah dan panduan, bukan hukuman dan kejian. Perlu disedari bahawa hujjah YANG DIYAKINI KITA SEBAGAI KUKUH tidak semestinya dinilai kukuh dan tepat oleh ilmuan lain berdasarkan dalil dan kaedah yang juga betul serta diterima dalam displin ilmu Fiqh atau Aqidah Islam.

    Imam Muhammad Ibn Sirin berkata :

    " Sesiapa yang tidak tidak mengkaji kepelbagaian pendapat fiqh, mereka sebenarnya belum pun dapat mencium bau Fiqh itu"

    Bau Fiqh pun belum dapat, apatah lagi inti Fiqh itu sendiri. Banyak menuduh dan meggelar mungkin akan boleh memberikan indikasi bahawa mereka yang terlibat sebenarnya belum menghidu bau Fiqh. Belum masak dan matang dalam ilmu Fiqh.

    BERLAPANG DADA, IKTIRAF USAHA & PANDANGAN


    Imam Al-Awza'ie ketika ditanya berkenaan sama ada batal wudhu atau tidak bagi lelaki yang mencium isterinya menjawab :

    Ertinya : Jika seseorang bertanya kepadaku, aku akan menjawab, batal dan perlu mengambil wudhu semula, namun sekiranya dia tidak mengambil wudhu, aku tidak akan mengutuknya ( Tartib At-Tamhid, 3/345 )

    Imam Ahmad Bin Hanbal pula pernah ditanya sama ada sah solat yang menggunakan kulit musang. Jawabnya :

    Ertinya : "JIka perbuatannya itu adalah hasil pemahamannya dari nas ((Apa-apa yang disamak maka telah menjadi suci )), lalu bolehlah solat di belakangnya"[1]

    Maka ditanya : Adakah engkau juga melihatnya sebagai harus?

    Imam Ahmad menjawab

    لا , نحن لا نراه جائزا ولكن إذا كان هو يتأول فلا بأس أن يصلي خلفه

    Ertinya: Tidak, kami tidak melihatnya harus, tetapi dia ingin menafsirkannya (menggunakan) nas itu, tiada masalah untuk solat di belakangnya.[2]

    Al-Qaradawi menegaskan bahawa kewujudan dua pendapat betul dalam satu masalah, sememangnya boleh berlaku. Beliau mengatakan, mungkin satu pihak mengambil rukhsah, yang lain mengambil ‘azimah. Atau kedua-dua benar dalam situasi tertentu yang berbeza, atau kedua-duanya benar sebagaimana wujudnya qiraat bacaan Al-Quran.

    Banyak lagi kisah-kisah sebegini yang amat baik untuk difahami dan dihayati. Malah perlu difahami juga, hal ini juga boleh berlaku didalam perihal aqidah. Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi menjelaskan dengan terang dan nyata bahawa ilmu aqidah itu terbahagi kepada [3]

    * a) Usul Aqidah : iaitu ilmu bersumber ayat Al-Quran yang tidak terdedah kepada sebarang tafsiran dan takwilan menurut ilmu Usul Fiqh seperti kewujudan Allah, keesaanNya, sifat kesempurnaanNya dan banyak lagi.

    * b) Furu' Aqidah : Ilmu aqidah yang bersumber ayat Quran dan Hadis sohih tetapi terdedah kepada tafsiran dan takwilan yang sesuai menurut kaedah-kaedah ilmu Usul Fiqh. Seperti Syafaat di akhirat, Melihat Allah di syurga, mentakwil ayat sifat Allah, Imam Mahdi, penurunan Nabi Isa a.s dan banyak lagi.

    Justeru, bagi memahami pembahagian ini, perlu difahami sebaiknya ilmu dalalatul ahkam di dalam pengajian ilmu Usul Fiqh.

    Saya membawakan hal ini sekadar ingin memaklumkan kepada pembaca bahawa hal ini jika tidak dihayati dan difahami dengan sebaiknya, akan mula muncul perasaan ingin menghina dan bermusuh dengan mereka yang berbeza pendapat dengan kita.

    Namun ingat, segala perbezaan ini mestilah datang dari mereka yang berkeahlian.

    Yang paling perlu dielakkan adalah, seorang alim melayan debat dengan seorang jahil.

    Ia sangat membuang waktu dan menyakitkan kepala sahaja. Kerana si jahil tidak akan mampu memahami laras bahasa dan istilah yang digunapakai oleh si alim. Justeru, tindakan terbaik bagi si alim adalah diam.

    Kesimpulannya, dibenarkan untuk menolak hujjah pihak yang lain, namun dalam pada kritikan ilmiah dibuat, jangan lupa juga mengiktiraf bahawa pihak yang lain juga ada niat baik untuk kebaikan Islam. Masing-masing merasakan pendekatan dan ilmu mereka adalah yang lebih tepat untuk membawa kepada keagungan Islam.

    Namun jangan terlupa, ruang kesilapan masih boleh wujud di pihak kita. Saya sendiri sering mengingatkan diri saya ketika mengulas isu-isu kewangan dan riba, bahawa saya mungkin boleh berada di pihak yang kurang kuat dan tidak kukuh hujjahnya,

    Justeru itu kerap saya katakan kpeada mereka yang sibuk dan marah-marah dengan pandangan saya,

    "Pandangan dan tulisan saya tidak wajib ke atas sesiapa untuk mengambilnya, anda bebas untuk terima atau menolaknya"

    Cuma harapan saya, jika menolaknya, tolaknya disebabkan kerana hujjah yang lebih meyakinkan dari mereka yang berkelayakan bukan kerana kita terlibat dalam bisnes itu nescaya mesti nak jadikan ia halal, atau dalam kata lainnya, kerana nafsu sendiri.

    TANGKAPAN JAIS: SIAPA UNTUNG?

    Memang benar JAIS punyai hak mendakwa sesiapa sahaja yang berceramah tanpa tauliah, itulah yang diarahkan oleh Sultan Selangor selaku Ketua Agama di Negeri Selangor.

    Namun demikian, saya kira untuk menangkap seorang bekas Mufti sebuah negeri yang telah diiktiraf keilmuannya oleh UIAM sehingga diberi PhD dalam bidang agama, juga oleh Raja Perlis sehingga dilantik menjadi Mufti negeri dan diberi anugerah Tokoh Ma'al Hijrah Negeri. Tindakan itu boleh dikatakan kurang bijak dan secara tidak langsung memperkecilkan penilaian Raja Perlis, Universiti Sains Malaysia (USM) dan banyak pihak lain yang berautoriti.

    Bagi saya isu ini lahir hasil ‘sakit hati' yang datang dari pertembungan kedua-dua belah pihak, penyokong dan penentang Dr Asri di Malaysia.

    Dr Asri di sebelah pihak yang dikatakan ingin membawa pembaharuan dalam pemikiran agama di Malaysia, manakala sebelah pihak lain adalah mereka yang meyakini sudah cukup dengan cara dan pemikiran agama yang sedia ada, nescaya pertembungan berlaku.

    Bermula dari sedikit, ia menjadi semakin besar apabila anak-anak murid fanatik menyemarakkan api pertengkaran serta kutuk mengutuk. Tidak terkecuali kedua-dua pihak mempunyai tekong ‘bergaduh' yang hebat, aktif serta dinamik dalam tugas kurang sihat ini.

    Saya yakin, penangkapan Dr Asri berpunca dari perkembangan kurang sihat tersebut tadi, ia sangat mudah dibaca dari laman-laman web ‘tekong-tekong gaduh', ya amat pasti dan ia seolah-olah satu open secret bagi kedua-dua pihak. Ketiadaan tauliah hanya dijadikan alat dan cara berselindung di sebalik undang-undang yang sedia ada.

    Memorandum Persatuan Peguam Syar'ie Malaysia boleh memberikan pengesahan berkenaan persengketaan dan perbalahan ini.

    Namun sebenarnya, siapa yang untung dengan tangkapan ini?

    Memang benar, untung rugi bukan persoalannya di sini, tapi pastinya yang membenci ingin kononnya mematikan dan menggangu gerakan yang dibawa oleh Dr Asri. Dirasakan cara ini adalah terbaik bagi menakutkan kumpulan itu.

    Tetapi nampaknya, tangkapan itu menjadi back fire kepada mereka.

    Ya benar, saya berasa yakin kini pihak yang tidak menyukai Dr Asri akan merasa tertampar dengan liputan media terhadap isu ini.

    Sebagai orang luar dan pemerhati saya lihat, tiada banyak keuntungan diperolehi oleh pihak yang membenci Dr Asri, kerana tangkapan ini hanya menaikkan populariti beliau, malah kalau sebelum ini Dr Asri hanya menceritakan secara peribadi dan agak tertutup berkenaan sokongan pelbagai orang berjawatan besar, ternama dan pelbagai parti politik kepadanya, namun dengan berlakunya hal ini, sokongan tersebut menjadi nyata kepada awam.

    Perdana Menteri memberi sokongan,

    Mursyidul Am PAS-(Tok Guru Nik Aziz Nik Mat)

    Menteri Agama,

    Menteri Besar Selangor,

    Ketua Pemuda UMNO,

    Dibincang di dalam Parlimen Malaysia

    Ketua Pemuda PAS,

    Bekas YDP YADIM,

    Tajuk besar beberpaa buah akhbar perdana,

    Serta ramai dan banyak lagi

    Semua ini membuka lebih besar jalan kepada Dr Asri untuk mendapat samada perhatian, sokongan dan dakwahnya juga akan semakin dekat dan sampai ke hati orang ramai yang baru tertarik untuk membaca blognya, mendengar ucapannya dan sebagainya. Semua ini akibat dari isu penangkapan tersebut.

    "Jadi ustaz, siapa yang rugi dan siapa yang untung ? " tanya seorang kenalan di UK

    "Sudah tentu Dr Asri dan gerakannya, jadi kalau di ketika ini ahli-ahli gerakannya perlu tampil kehadapan dengan lebih aktif untuk menerang dan menjelas, mereka akan mendapat merit yang banyak, Malah ORANG YANG TAK SOKONG pun boleh jadi sokong kerana mula berasa SIMPATI"

    "Namun demikian, mesti disedari, populariti juga boleh ‘membunuh' seseorang ahli agama, rasa ujub, riya dan takbur amat mudah berkembang. Justeru itu dia kena jaga. Kelak nanti setiap lafaz boleh berubah menjadi sombong. Teguran pula akan sentiasa dibakul sampahkan kerana merasa diri sangat popular dan berpengaruh. DAN ORANG YANG SOKONG pun boleh jadi TIDAK sokong kerana mula berasa MELUAT" Tegas saya lagi menjelaskan.

    Demikian pendapat saya sebagai pemerhati dari luar, ya luar negara.

    SUDAH-SUDAHLAH BERBALAH : BERDAMAILAH

    Satu lagi, saya amat ingin melihat kedua-dua pihak menambahkan sikap lunak dan lebih bijak. Benar, bijak itu banyak caranya, keras dan garang juga mungkin sahaja tergolong dalam tindakan yang paling bijak dalam keadaan tertentu. Cuma lunak dan lembut adalah lebih digemari oleh Nabi s.a.w berbanding keras dan kasar.

    Jangan pula mengatakan:

    "Ala dia yang mula mengutuk dan mengecam, kita balaslah, geng dia saman dulu, kita bagilah dia tindakan undang-undang sebagai balasan"

    Ini satu sikap yang tergambar hati yang busuk serta tidak matang. Jangan sampai orang melakukan cara ahli neraka, maka sebagai balasan, kita juga ingin menjadi sepertinya.

    Selain itu, saya berkongsi bahawa ulama silam yang hebat kerap meninggalkan kontroversi dan konfrontasi dengan pegangan ahli agama setempat.

    Jika ingin membawa perbezaan pendapat sekalipun, sewajarya dilaksana secara berperingkat tanpa menyakitkan sesiapa dengan kata-kata yang mudah disilaptafsirkan, khususnya bagi mereka yang sudah benci.

    Ali Abi Talib diriwayatkan berkata :

    أقضوا ما كنتم تقضون فإني أكره الإختلاف حتى يكون للناس جماعة

    " Putuskanlah hukuman mengikut apa yang telah kamu biasa putuskan, sesungguhnya kau tidak gemar kepada perbezaan agar orang ramai boleh tersu berada di dalam satu jemaah (Tarikh Baghdad, 8/42)

    Ahmad Bin Hanbal berkata :

    لا بنبغي للفقيه أن يحمل الناس على مذهبه ولا يشدد عليهم

    Ertinya : Tidak sewajarnya seorang ahli Fiqh, mendorong orang ramai kepada pegangannya dan berkeras atau memaksakannya (menerima pandangannya) ke atas orang ramai

    Benar, perbalahan sesama kita hanya menyebabkan kita letih di pertengahan jalan, kerja gagal dijalankan, imej Islam pula yang menjadi semakin buruk. Kerana itulah ulama haraki seperti Imam Hasan Al-Banna menyarankan agar kita maju ke depan dengan tugas dan usaha masing-masing, lalu satu kaedah yang amat baik dari Syeikh Rashid Redha dicadangkan :

    نتعاون فيما اتفقنا عليه ويعذر بعضنا بعضا فيما نختلف فيه

    Ertinya : "Kita bekerjasama dalam perkara yang telah kita sepakati, dan saling menguzurkan diri dari perkara yang diperbezakan"

    Akhir sekali, HENTIKANLAH berbalah, kutuk mengutuk, fitnah memfitnah dan tangkap menangkap disebabkan oleh perbezaan pendapat dalam hal agama oleh mereka yang berkelayakan. Ia mencemar imej Islam dan menjatuhkan keyakinan mad'u kita yang sebenar kepada Islam.

    Firman Allah :-

    وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

    Ertinya : Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. ( Al-Anfaal : 46 )

    wallahu'alam...

    sumber dari ustaz zaharuddin
    www.zaharuddin.net

    AwEk$ S@kti
    Moderator
    Moderator

    Posts : 1252
    Reputation : 4
    Join date : 30/06/2009
    Age : 31
    Location : suka Hati akulah.....

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by AwEk$ S@kti on Tue 24 Nov 2009, 12:58 pm

    Berapa lama Kita dikubur?

    Awan sedikit mendung, ketika kaki kaki kecil Yani berlari-lari gembira di atas jalanan menyeberangi kawasan lampu merah Karet.

    Baju merahnya yg besar melambai-lambai di tiup angin. Tangan kanannya memegang ice-krim sambil sesekali mengangkatnya ke mulutnya untuk dicicapi, sementara tangan kirinya mencengkam Ikatan sabuk celana ayahnya.

    Yani dan Ayahnya memasuki wilayah pemakaman umum Karet, berputar sejenak ke kanan & kemudian duduk Di atas tembok nisan "Hj Rajawali binti Muhammad 19-10-1915: 20- 01-1965"

    "Nak, ini kubur nenekmu mari Kita berdo'a untuk nenekmu" Yani melihat wajah ayahnya, lalu meniru gaya tangan ayahnya yg mengangkat ke atas dan ikut memejamkan mata seperti ayahnya. Ia mendengarkan ayahnya berdo'a untuk Neneknya...

    "Ayah, nenek waktu meninggal umur 50 tahun ya Yah." Ayahnya mengangguk sambil tersenyum, sambil memandang pusara Ibu-nya.

    "Hmm, bererti nenek sudah meninggal 42 tahun ya Yah..." Kata Yani berlagak sambil matanya mengira dan jarinya berhitung. "Ya, nenekmu sudah di dalam kubur 42 tahun ... "

    Yani menoleh kepalanya, memandang sekeliling, banyak kuburan di sana . Di samping kuburan neneknya ada kuburan tua berlumut "Muhammad Zaini: 19-02-1882 : 30-01-1910"

    "Hmm.. Kalau yang itu sudah meninggal 106 tahun yang lalu ya Yah", jarinya menunjuk nisan bersebelahan kubur neneknya. Sekali lagi ayahnya mengangguk. Tangannya terangkat mengusap kepala anak satu-satunya. "Memangnya kenapa ndhuk( anak perempuan) ?" kata sang ayah menatap teduh mata anaknya. "Hmmm, ayah kan semalam bilang, bahwa kalau kita mati, lalu di kubur dan kita banyak dosanya, kita akan disiksa dineraka" kata Yani sambil meminta persetujuan ayahnya. "Iya kan yah?"

    Ayahnya tersenyum, "Lalu?"
    "Iya .. Kalau nenek banyak dosanya, berarti nenek sudah disiksa 42 tahun dong yah di kubur? Kalau nenek banyak pahalanya, berarti sudah 42 tahun nenek senang dikubur .... Ya nggak yah?" mata Yani bersinar keranana bisa menjelaskan kepada Ayahnya pendapatnya.

    Ayahnya tersenyum, namun sekilas tampak keningnya berkerut, tampaknya cemas ...... "Iya nak, kamu pintar," kata ayahnya pendek.

    Pulang dari pemakaman, ayah Yani tampak gelisah Di atas sajadahnya, memikirkan apa yang dikatakan anaknya.... 42 tahun hingga sekarang... kalau kiamat datang 100 tahun lagi...142 tahun disiksa .. atau bahagia dikubur .... Lalu Ia menunduk ... Meneteskan air mata...

    Kalau Ia meninggal .. Lalu banyak dosanya ...lalu kiamat masih 1000 tahun lagi berarti Ia akan disiksa 1000 tahun?
    ’ Innalillaahi WA inna ilaihi rooji'un’ ..... Air matanya semakin banyak menetes, sanggupkah ia selama itu disiksa? Iya kalau kiamat 1000 tahun ke depan, kalau 2000 tahun lagi? Kalau 3000 tahun lagi? Selama itu ia akan disiksa di kubur. Lalu setelah dikubur? Bukankah Akan lebih parah lagi?
    Tahankah? padahal melihat adegan pameran dipukuli masa di tv kemarin ia dah tak tahan?

    Ya Allah... Ia semakin menunduk, tangannya mengangkat, setinggi bahunya naik turun tak teratur.... air matanya semakin membanjiri pipi dan janggutnya…

    ”Allahumma as aluka khusnul khootimah”.. berulang Kali di bacanya DOA itu hingga suaranya serak ... Dan ia berhenti sejenak ketika terdengar batuk Yani.

    Dihampirinya Yani yang tertidur di atas dipan Bambu. Di betulkannya selimutnya. Yani terus tertidur.... tanpa tahu, betapa sang bapak sangat berterima kasih padanya karena telah menyadarkannya arti sebuah kehidupan... Dan apa yang akan datang di depannya...

    "Yaa Allah, letakkanlah dunia ditanganku, jangan Kau letakkan dihatiku..."

    Sebarkan e-mail ini ke saudara-saudara Kita, mudah-mudahan bermanfaat... ..

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Banyak cakap atau diam?

    Post by faqih86 on Wed 25 Nov 2009, 12:35 pm

    Banyak cakap atau diam?

    Salamun'alaik Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatuh....

    Salam serta selawat ke atas Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam, ahli keluarga baginda serta salam kepada para sahabat yang berjuang menegakkan Islam di muka bumi ini.

    Hari ini saya sempat menyemak semula entry Jaga-lidah-elak-buat-dosa dan telah membuat sedikit amendment. Pepatah Melayu ada mengatakan, "Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya...." Berapa ramai di kalangan kita, dapat menjaga lidahnya, setelah menbaca entry di atas? Hu... hu... saya pun kadang-kadang ada juga mengeluarkan kenyataan yang lazer, yang mungkin mengguris mata yang membaca. Tapi saya percaya, jika mereka membacanya secara positif atau cuba berfikiran positif, pasti mereka tidak akan terasa hati. Saya kongsikan lagi tentang lidah, cuma kali ini fokuskan kepada lidah yang 'diam'.

    Peliharalah lidah daripada menuturkan kata-kata yang tidak berfaedah, cakap kosong mengumpat keji dan mengadu-domba. Bukanlah kita tidak dibenarkan bercakap, tetapi jika terlalu banyak bercakap, tentulah banyak terkeluar daripada percakapan itu dan nanti natijahnya banyaklah juga dosa.

    Pesan Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang banyak bercakap banyaklah kesalahannya, sesiapa yang banyak kesalahannya banyaklah dosanya, api nerakalah yang layak untuk dirinya." (Hadis riwayat Baihaqi). Jika sudah banyak dosa, maka tentulah neraka yang paling layak untuk si mulut murai ini, seperti sabda Rasulullah SAW, "Tidaklah dihumban muka manusia ke dalam neraka itu sebagai hasil tuaian (jelik) lidahnya." (Hadis riwayat At-Tarmizi)

    Imam Nawawi juga ada berpesan, kita wajar menjaga lidah daripada bercakap yang sia-sia, kecuali jika percakapan itu mendatangkan kebaikan. Apabila bercakap dan berdiam diri adalah sama saja hasilnya, maka mengikut sunnahnya adalah lebih baiklah berdiam diri. Hal ini kerana percakapan yang diharuskan mungkin membawa kepada yang haram atau makruh. Kejadian demikian telah banyak berlaku, tetapi kebaikan daripadanya adalah amat sedikit/jarang.

    Apa yang pasti, jika tidak ada lagi yg hendak diperkatakan, eloklah berdiam diri sahaja. Rasulullah bersabda bermaksud: "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah dia mengucapkan perkataan yang baik dan kalau tidak, hendaklah diam." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

    Daripada hadis di atas, dapatlah kita memahami bahawa seseorang yang beriman itu perlu sentiasa mengawasi lidahnya dan apabila berkata hanya kepada perkara yang memberi kebaikan kepada dirinya dan orang lain. Kalau tidak dapat memberi sesuatu yang membawa kebaikan, maka adalah lebih baik berdiam diri saja.

    Rasulullah ditanya mengenai kelakuan yang paling banyak memasukkan seseorang ke dalam syurga. Jawab baginda: "Takwa kepada Allah dan keindahan akhlak." Ketika Baginda ditanya apakah yang paling banyak memasukkan orang ke dalam neraka? Baginda menjawab: "Kejahatan mulut dan kemaluan." Rasulullah SAW lagi bermaksud: "Sesiapa mengawal lidahnya (daripada memperkatakan kehormatan orang), maka Allah akan menutup kecelaannya (hal yang memalukan). Sesiapa yang menahan kemarahannya, Allah akan melindunginya daripada seksa-Nya. Dan sesiapa yang meminta kelonggarannya kepada Allah, maka Allah akan menerima permintaan kelonggarannya." Rasulullah bermaksud: "Tidak akan lurus iman seseorang hamba, sehingga lurus pula hatinya, dan tidak akan lurus hatinya sehingga lurus pula lidahnya. Dan seorang hamba tidak akan masuk syurga selagi tetangganya belum aman daripada kejahatannya." (Hadis riwayat Ibnu Abib-Duanya).

    Dari Ibnu Syuraih Al Adawi r.a., katanya: "Kedua telingaku mendengar dan kedua mataku melihat ketika Rasulullah SAW mengucapkan sabdanya : "Siapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tamunya, selebihnya." Para sahabat bertanya, "Apa yang dimaksud dengan selebihnya, ya Rasulullah?" Jawab baginda, "Iaitu siang dan malamnya, bertamu itu hanya tiga hari. Lebih dari itu adalah sedekah atas tamu itu." Dan sabda baginda: "Siapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata dengan perkataan yang baik-baik, atau diam!" (Hadis Sahih Muslim, No 1710)

    Setelah diteliti hadis-hadis yang diberikan, dapatlah kita membuat kesimpulan, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

    Hikmah lidah yang 'diam':

    1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah
    2. Perhiasan tanpa berhias
    3. Kehebatan tanpa kerajaan
    4. Benteng tanpa pagar
    5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang
    6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal
    7. Menutup aib diri

    Hadis-hadis Rasullulah SAW mengenai kelebihan diam yang bermaksud: "Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya Neraka lebih utama baginya." (Hadis riwayat Abu Naim)

    "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata dengan perkataan yang baik-baik, atau diam." (Riwayat riwayat Bukhari dan Muslim)

    "Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya." (Hadis riwayat At-Tarmizi)

    Ada pepatah mengatakan, banyak diam tidak semestinya bodoh, banyak cakap tidak semestinya cerdik.... Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan mendiamkan lidahnya. Jalan yang terbaik ialah diam jika kita tidak dapat bercakap ke arah perkara-perkara yang membawa kebaikan. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia itu sendiri.

    Wallahu'alam...

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Wed 25 Nov 2009, 12:38 pm

    Salam semua sahabat2...sedikit nasihat sambungan dari tajuk sblm ini diatas...

    Manusia Yang Dikasihi Dan Dibenci

    Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya orang-orang yang paling aku kasihi di kalangan kamu dan orang yang paling dekat tempat duduknya denganku dihari kiamat ialah orang yang paling baik akhlaknya. Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap perkara sia-sia, dan berlagak angkuh, sombong malah ia merasa bangga dengan kesombongannya." Para sahabat bertanya lagi, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengetahui maksud perkataan orang-orang yang suka bercakap banyak yang sia-sia, dan yang berlagak angkuh dan sombong, tetapi apakah maksud orang yang bangga dengan kesombongannya? Jawab Rasulullah, "ialah orang yang takbur." (Hadis Riwayat At-Tarmizi)

    Daripada hadis di atas, dapatlah kita tafsirkan, orang yang berakhlak mulia adalah orang yang paling dikasihi oleh Rasulullah dan diberi tempat yang paling dekat dengan baginda di hari kiamat nanti. Bercakap-cakap kosong atau perkara-perkara yang sia-sia dan membuat fitnah adalah perbuatan yang dilarang oleh agama kerana ia tidak mendatang apa-apa kebaikan bahkan bakal mengundang azab di hari akhirat kelak. Islam juga melarang umatnya bersifat membangga diri dan memandang rendah serta menghina orang lain tetapi hendaklah bersifat tawaduk dan rendah diri demi menjaga hati dan perasaan orang lain.

    Renung-renungkan, dan selamat beramal!

    Wallahu'alam....Syukran kerana view dan membaca......

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    LuasnYa API NERAKA

    Post by faqih86 on Mon 07 Dec 2009, 2:36 am

    "YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.
    Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.
    Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN..... "


    Luasnya Neraka :.

    Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra.. berkata:

    Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'
    Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.'

    Lalu Nabi s.a..w. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.'

    Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

    Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

    Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

    Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

    Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

    Nabi s.a.w. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?'

    Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

    Tanya Rasulullah s.a.w.: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'
    Jawab Jibrail: 'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.

    Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

    Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

    Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

    Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

    Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

    Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya:
    'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

    Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.'


    Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku,apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

    Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'

    Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

    Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.


    Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

    1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

    2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

    3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

    4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

    5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

    6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

    7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

    8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor
    ular

    9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta
    mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

    10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai
    70,000 rantai

    11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat



    Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.....Wallahua'lam.

    Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159:
    "Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. "

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Masih Belum Laju !

    Post by faqih86 on Mon 14 Dec 2009, 8:34 pm

    Kembara Jerman : Masih Belum Laju

    Germany, sebagai salah sebuah negara maju di dunia, amat terkenal dengan sejarah pembahagian Jerman Barat dan Timur, dipisahkan oleh tembok Berlin, kemudiannya sejarah tercipta apabila menjadi ia menjadi sebuah negara, ‘Germany' iaitu dengan runtuhnya tembok penghadang tersebut.

    Pengalaman berprogram di empat tempat di Jerman (Wolfsburg, Saarbrukeen, Albstact dan Frankfurt), memandu dengan jarak 2000 km di atas jalan raya dan lebuh raya Jerman menemukan saya dengan beberapa pengalaman dan pengajaran menarik. Ingin saya kongsikan satu antara beberapa pengalaman tersebut.

    PECUT SESUKA HATIMU DUHAI PEMANDU?

    Sebelum sampai ke Jerman lagi, beberapa rakan sudah pun memaklumkan berkenaan kebebasan pemanduan di Jerman kerana tiada had laju. Tiada had laju? Benarkah?..

    Apabila sampai di Jerman, ternyata fakta itu tiadalah benar secara keseluruhannya dan tidak pula salah sepenuhnya.

    Yang salah, sebenarnya terdapat banyak juga had laju pemanduan di Jerman, sama ada pada had laju, 50, 70, 90, 100, dan 110 km/j. Ia tertakluk kepada jenis kawasan dan keadaan jalan raya dan lebuh raya itu.

    Yang benar, memang terdapat banyak kawasan lebuh raya dan jalan raya yang tiada ditentukan sebarang had laju. Pandulah sesuka hati, selaju mana yang kamu berani dan rasakan sesuai.

    Satu pengalaman yang agak menarik memikirkan bagaimana negara ini boleh membenarkan rakyatnya memnadu dengan kelajuan tanpa had. Menurut statistik yang sempat saya rujuki, didapati di bahagian Eropah, negara terburuk dari sudut jumlah kemalangan kereta adalah Itali dan diikuti Poland dan United Kingdom. Perancis dan Jerman berada di dalam senarai yang sederhana.

    Cukup mengkagumkan, sebuah negara yang membenarkan pemanduan tanpa had tetapi masih mencatatkan kemalangan yang kurang berbanding negara-negara yang meletakkan banyak had seperti United Kingdom yang menghadkan kelajuan 90 batu/j (115 km/j) sahaja di lebuh raya mereka, selain itu, lebuh raya juga dipenuhi kamera (sama ada kamera untuk keselamatan dan kejaluan kenderaan). Perancis pula menetapkan 130 km/j sebagai had paling laju di atas lebuh raya. Pengalaman saya memandu di Perancis sekitar 800 km di atas lebuh raya dan jalan rayanya, memperlihatkan pemanduan di Perancis hampir sama seperti Malaysia, ada had laju tetapi ramai yang langgar dan kurang kamera perangkap kelajuan di kiri kanan jalanraya.

    BERAPA KELAJUAN SAYA?

    "Berapa laju abang bawa tu, rasa macam melayang ni" Kata isteri saya di tempat duduk belakang.

    "tak berapa laju pun" jawab saya ringkas

    Sudah tentu, atas rasa tanggungjawab sebagai seorang ‘ustaz', adakalanya terasa malu untuk membawa terlalu laju, namun jika ada keperluan terpaksa juga ditekan pedal minyak sehingga habis. Sedar ia salah tetapi keperluan umum dirasakan lebih utama pada ketika tertentu.

    Bagaimanapun, hal berlainan di Jerman, saya tidak perlu rasa bersalah bila memecut, kerana ia HALAL. Diluluskan kerajaan. Walaupun demikian, semasa saya memandu di atas highway Jerman yang tiada had laju, saya masih terasa sedikit kurang biasa untuk memecut laju khususnya apabila sudah 9 bulan terbiasa memandu ikut had laju yang begitu ketat di United Kingdom, tetapi apabila dilihat jalan kosong dan lurus, nagivator pula menunjukkan jarak destinasi yang masih jauh, saya mula menekan minyak kereta sewa Volkswagen Touran saya.

    Alhamdulillah rezeki saya dapat menyewa kereta sebaik dan berkualiti seperti Volkswagen Touran ini, sebuah MPV 7 seater dan masih kelihatan kecil dari luarnya tetapi selesa untuk saya dengan 6 orang ahli keluarga beserta 5 buah bagasi. Kereta ini pula masih amat baru, enginnya memang lancar dengan milage yang baru mencecah 15,000 km sahaja.

    "Berapa meter tu abang" Tanya isteri saya lagi.

    "baru je 180 km/j"

    Tidak laju bukan?. Kelajuan maksimum Tourran ini adalah 260 km/j. Namun dengan muatan penuh kami sekelurga dan 5 beg berat, mungkin semput juga untuk mencapai kelajuan tinggi.

    Semua kereta lain juga laju, adakalanya saya cuba menyaingi mereka pada kelajuan itu. Di jalan yang kosong di depan dan belakang, saya menekan 180 km/j. Terasa cukup selesa memecut di lebuh raya 2 dan 3 lorong.

    Banyak kali ketika saya memecut, di belakang dan depan saya adalah kosong, tiada kereta di lorong yang sama.

    Namun, tidak sampai 2 minit apabila menjeling cermin sisi dan belakang, terperanjat melihat dua buah kereta sedang berkira-kira memberi isyarat meminta laluan memotong. Seolah-olah sedang `berkata` kepada saya

    "sila ke tepi, anda masih belum laju!"

    Betul, saya terperanjat, baru sekitar 1 minit tadi lebuh raya yang luas dan panjang kelihatan kosong sepanjang-panjang belakang dan depan kereta saya, tidak semena-mena dalam 1 minit, dua buah kereta sudah mengepit meminta lalu. Laju sungguh mereka, ketika itu saya sedang memandu selaju 180 km/j. Bermakna mereka tentu memandu melebihi 200 km/j, kerana dalam tempoh 1-2 minit sahaja, kereta mereka sudah hilang dari pengelihatan depan saya.

    JERMAN NEGARA KERETA

    Di Jerman, biasanya kereta yang meminta laluan memotong ini adalah dari tiga jenis iaitu BMW, Mercedes dan Audi, sekala sekali laluan saya berikan kepada kereta jenis Porsche, amat jarang kelihatan Ferrari.

    Nampaknya, memang Jerman adalah sebuah negara kereta, benar-benar meraikan kualiti dan kebolehan kereta. Khususnya kereta ciptaan negera mereka sendiri.

    Saya terfikir, apakah gunanya kereta-kereta dicipta dengan kelajuan yang boleh mencecah lebih dari 130 km/j jika sekiranya hampir sesebuah negara tidak membenarkan kelajuan melebihi had laju itu?. Bukankah lebih baik, kereta yang dieksport ke negara tersebut dicipta dengan kelajuan 130 km/j sahaja, hanya kereta polis sesuai dicipta dengan kelajuan maksimum yang lebih.

    Ini kerana, apa gunanya kereta yang boleh memecut lebih dari had laju 130 km/j, jika setiap kali pecutan yang dibuat itu adalah satu jenayah atau kesalahan. Hanya bergantung kepada nasib si pemandu, sama akan disaman polis atau tidak, ditangkap oleh kamera atau tidak sahaja.

    Berbeza di Jerman, yang amat mesra dengan kereta. Apa yang menyebabkan mereka boleh memberikan kelonggaran sedemikian rupa?

    Saya tidak melakukan sebarang kajian, cuma secara sepintas lalu saya terfikir mungkin kerana dua sebab,

    Pertama : sikap dan ragam pemandu yang berhemah, ini jelas, dari pengalaman saya memandu di Wolfsburg dan lain-lain kawasan. Adakalanya sampai di beberapa tempat di lebuh raya, had laju diletakkan, tatkala itu perlahan-lahan pemandu yang memandu pecut mencecah 200 km/j tadi akan menepati kelajuan ditetapkan. Inilah sikap pemandu yang cemerlang, kerajaan mereka pula amat bertoleransi, memberikan kebebasan kelajuan di kawasan yang sesuai, dan hanya akan diletakkan had laju di tempat yang sesuai dan bersebab juga.

    Kedua : Kualiti kereta yang diyakini. Bayangkan kereta sewa saya (Volkswagen) bukan sahaja mempunyai airbags di sebelah pemandu dan penumpang depan sebagaimana kebanyakan kereta, tetapi juga atas depan, atas tengah dan belakang. Banyaknya airbag? Tentu harganya mahal!

    Harganya sederhana, sesuai dengan pendapatan purata rakyat Jerman iaitu Euro 1500 sebulan, Harga sebuah MPV 7 seater yang amat berkualiti seperti Volkswagen Touran adalah Euro 30,800 sebuah. ‘Volkswagen' adalah di dalam bahasa German beerti "kereta rakyat". Harganya berpatutan tetapi kualitinya tinggi, menjadikannya salah satu kereta paling popular di Jerman, hampir menjadi seperti Proton dan Perodua di Malaysia, bezanya adalah kualiti.

    Amat sukar dilihat kereta yang agak buruk dan lama di atas lebuh raya Jerman, Sekadar pengiraan ringkas saya, sepanjang lebih 24 jam penuh memandu di atas jalan raya Jerman, hanya sekitar 10 % kereta yang agak buruk dapat dilihat, yang lain semuanya baru dan sederhana baru. Jika ada yang lama sekalipun, ia dari jenis yang mewah dan berkualiti.

    Untuk itu, bolehlah saya gelarkan Jerman ini sebagai sebuah ‘Negara Kereta'. Di sinilah lahirnya kereta-kereta berkualiti seperti BMW, Mercedes Benz, Audi, Porsche, Opel, Volkswagen dan Smart. Di sini juga kereta berkualiti ini dibenarkan dipandu selaju yang diingini di atas jalan raya dan lebuh raya biasa, bukan di litar lumba sahaja.

    Jika Malaysia ingin meniru langkah Jerman, sikap pemandu Malaysia perlu diperbetulkan dahulu, dan kualiti kereta perlu ditingkatkan, khususnya ‘kereta rakyat' bagi orang Malaysia.

    Sesudah itu, boleh kita sama-sama pecut di atas jalan raya Malaysia dengan ‘halal'!! Atau adakah industri kereta ini lebih sesuai dijadikan sumber pendapatan utama bagi sebuah pasukan Polis.?

    Sekadar itu dahulu catatan pantas saya kali ini.

    Khas daripada Ustaz Zaharuddin..
    www.zaharuddin.net

    wallahu'alam....thnks for view n read.....jazakallah...

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Hukum Hudud bagi penzina..

    Post by faqih86 on Tue 15 Dec 2009, 2:58 pm

    Hikmah Perlaksanaan Hukum Hudud Menurut al Quran dan Sains

    HIKMAH PERLAKSANAAN HUDUD

    “Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman” (An-Nur:2, al Quranul Karim)

    PANDANGAN ULAMA TAFSIR


    Hukuman keatas penzina lelaki dan perempuan yang merdeka, berakal dan yang masih bujang atau dara yang masih belum berkahwin adalah disebat dengan seratus sebatan setiap seorang. Hikmah memulakan hukuman keatas perempuan dalam kes zina dan memulakan hukuman keatas lelaki ketika kes mencuri adalah kerana kes zina selalunya terjadi disebabkan oleh golongan perempuan yang boleh mengaibkanya lebih daripada lelaki dan lebih memberi kesan keatasnya, manakala dalam kes mencuri pula selalunya berlaku keatas orang lelaki kerana mereka lebih berani dan lebih merbahaya daripada orang perempuan dalam melakukan perkara itu maka didahulukan orang lelaki daripada orang perempuan.

    Pada zahir ayat ini menerangkan akan ketetapan hukuman keatas penzina –penzina iaitu 100 sebatan rotan tetapi telah ditetapkan di dalam Sunnah yang Qat’ie dan penzina yang belum berkahwin dan yang telah berkahwin. Adapun hukuman bagi penzina yang telah berkahwin ialah direjam dengan batu sehingga mati mengikut Sunnah secara lisan dan perbuatan. Telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas’ud Bahawasanya Nabi Muhammad salallahualaihi wasalam telah bersabda:

    “Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali belarkunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengajacdan keluar daripada agamanya juga berpecah daripada jamaah orang-orang Islam”

    Janganlah kamu berlembut dan berasa belas kasihan ketika hendak melakukan hukuman keatas penzina kerana ini adalah hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah juga tidak boleh merosakkan hudud Allah yang telah ditetapkan dan sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW daripada apa yang telah diriwayatkan oleh Ahmad dan Ashab al-Kutub as-Sittah daripada Aisyah radhiAllahu anha:

    “Demi Tuhan yang menciptakan diriku, walaupun sekiranya Fatimah bt Muhammad mencuri Sesungguhnya aku akan potong tanganya”

    Maka dirikanlah hudud keatas orang-orang yang melakukan perbuatan zina dan pukullah mereka itu dengan pukulan yang menyakitkan untuk memberikan pengajaran keatas mereka jika kamu beriman dengan Allah SWT dan hari Akhirat.

    Dan dirikanlah hudud secara terang-terangan dihadapan sekumpulan daripada orang-orang Islam tambahan balasan bagi orang yang berzina.Sesungguhnya penzina-penzina itu apabila disebat di hadapan orang ramai akan memberi kesan yang lebih untuk mencegah mereka daripada melakukan perbuatan itu lagi. Telah berkata Qatadah:

    "Allah S.W.T telah memerintahkan sekumpulan daripada oraang-orang yang beriman untuk melakukan penyaksian ketika hukuman itu dijalankan adalah kerana untuk memberi peringatan, nasihat dan pengajaran".

    Kes-Kes zina ini disabitkan dengan salah satu daripada perkara berikut :

    1- Iqrar atau pengakuan : Ini selalunya berlaku ketika pemerintahan Islam Keterangan atau penyaksian: Iaitu penyaksian 4 orang saksi lelaki yang merdeka, adil dan beragama Islam dan melihat dengan mata mereka sendiri. Ini sangat jarang berlaku dan tidak terhasil kecuali sedikit.

    2- Mempunyai hubungan dengan perempuan yang tidak mempunyai suami yang boleh dikenali baginya.

    PERBAHASAN


    Apabila Allah menjadikan manusia Allah juga menjadikan bersama kejadian manusia itu undang-undang yang dapat mengawal manusia daripada terjerumus ke lembah kehinaan dan kesengsaraan akibat daripada perbuatan manusia itu sendiri.Terdapat 17 jenis kesalahan yang dihukumkan dengan hukum hudud antaranya hukum bagi mereka yang melakukan penzinaan.Apabila sabit dua kesalahan terdapat dua jenis hukuman bagi dua kategori manusia yang melakukan kesalahan itu ;
    1. Sebat 100 rotan untuk yang belum berkahwin
    2. Rejam sampai mati untuk penzina yang sudah berkahwin


    Kenapakah terdapat perbezaan di dalam hukuman yang di jalankan bagi kesalahan yang sama tetapi dilakukan oleh jenis manusia yang berbeza?

    Sepintas lalu, Ulama’ menggariskan bahawa menghukum mereka yang belum berkahwin jika disabitkan kesalahan dengan 100 rotan adalah wajar sebagai pengajaran bagi mereka yang melakukanya ataupun remaja yang berkeinginan mencubanya. Hukuman sebat ditentukan bagi penzina jenis adalah kerana mereka belum pernah merasa nikmat perkahwinan.Keinginan mereka adalah disebabkan dorongan nafsu yang kadangkala dapat mengatasi fikiran manusia sehingga menjerumuskanya melakukan kesalahan zina.

    Rejam sampai mati pula adalah hukuman yang dijatuhkan ke atas penzina yang sudah berkahwin kerana penzina jenis ini sudah merasai nikmat perkahwinan dan tidak ada alasan yang boleh diterima sebagai kemaafan kerana dikhuatiri tabiat mereka itu akan merosakkan banyak manusia. Rejam sampai mati adalah ubat yang paling mujarab bagi manusia jenis ini.

    HIKMAH DISEBALIK PERLAKSANAAN HUDUD

    Buat penzina yang belum berkahwin.mereka mempunyai antibody T4 Limfosit yang kuat dan masih bertenaga. Jika sekiranya seseorang penzina itu dihinggapi HIV selepas penzinaanya,T4 Limfositnya akan diserang oleh HIV Aids yang akan menyebabkan sel-sel T4 Limfositnya musnah sehingga menyebabkan mati dan akhirnya sel sum-sum tulangnya mengalami kelumpuhan dan fibrosis dan tidak lagi dapat lagi menghasilkan sel-sel T4 yang baru. Badan akan lemah dan Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit akan menyerang.

    Pesakit jenis ini juga mempunyai kemungkinan untuk disembuhkan. Tetapi dengan syarat ia mesti didera dan badannya mesti mengalami kesakitan yang banyak bagi meransang penghasilanan sel-sel T4 yang baru serta mengelakkan sum-sum tulang daripada fibrosis.Cara terbaik adalah dengan menyebat diantara bawah tengkuk dan di atas pinggang di bahagian belakang dengan sebatan yang akan meransang penghasilan semula antibodi T4 yang baru dan pesakit tersebut boleh sembuh daripada AIDS selepas antibodi sel-sel T4 Limfositnya itu boleh menguasai HIV AIDS.

    Jika sekiranya pesakit tersebut sudah berkahwin .apabila dihinggapi virus AIDS,sel-sel T4 mereka telah lemah berbanding dengan sel-sel T4 kepunyaan mereka yang belum berkahwin. Kelemahan ini berpunca daripada sum-sum tulang yang mengalami sedikit hakisan dan kurang menghasilkan antibodi kerana lebih banyak ditumpukan kearah menghasilakan benih-benih bagi tujuan menghasilkan sperma-sperma baru. Penzina jenis ini tidak akan dapat diselamatkan daripada virus HIV AIDS dan rejam sehingga mati adalah merupakan penyelesaian terbaik bagi mengelakkan jangkitan dan penyebaran penyakit di samping memberikan pengajaran yang menyebabkan orang lain takut untuk melakukan kesalahan yang sama.

    IMUNITI DAN HIKMAH PELAKSANAAN HUDUD


    Sistem imuniti badan manusia adalah menepati sistem pentadbiran dan pertahanan sesebuah negara Islam.Di dalam badan manusia terdapat berjuta-juta sel yang terdiri kebanyakanya daripada protein. Begitu juga keadaanya antibodi yang terdiri 100% daripada protein. Salah satu keistimewaan bagi haiwan vertebrata ialah keupayaan antibodinya mengenali kandungan asal badan (yang di panggil sel asal)dan benda-benda yang datang dari luar. Tindakbalas imuniti adalah merangkumi kesemua aktiviti yang pada akhirnya menghasilkan penghapusan bahan-bahan luar (foreign materials) samaada melalui proses kecederaan atau tidak .Tindakbalas imun adalah merangkumi dua fenomena yang asas:
    1.Tindakbalas humoral (tindakan antibody)
    2.Tindakbalas pembaikan sel

    Toleran (ketiadaan tindakbalas imun) adalah juga salah satu daripada mekanisme tindakbalas imun yang bertindak sebagai mekanisme pertahanan yang memelihara tindakbalas imun terhadap sel sendiri. Dalam banyak hal, mekanisme pertahanan badan (tindak balas imun) adalah seolah–olah sebuah sistem pengawalan (undang-undang hudud) yang di wujudkan bagi tujuan pengawalan.Sistem ini akan dapat mengenali antara orang asing dan penduduk tetap sebuah negeri. Orang asing yang di anggap mengancam keselamatan akan dihapuskan dengan di hukum dan penduduk asal negeri tersebut yang baik akan di tolerankan. Maka yang menyeleweng di kalangan penduduk asal negeri itu juga turut dihapuskan bagi tujuan keselamatan dan sistem sosial yang teratur itu.

    Masyarakat yang tidak mempunyai undang-undang hudud yang telah di tentukan oleh Allah itu adalah seolah-olah masyarakat yang sedang dilanda AIDS dimana kesemua unsur asing budaya dan kehidupan yang boleh membahayakan manusia dan boleh memusnahkan kehidupan manusia dibolehkan masuk seluas-luasnya tanpa sebarang pengawasan.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tentang segala-gala keperluan biologis, psikologi dan mental manusia. Adalah menjadi satu perkara yang boleh merosakan manusia apabila manusia cuba menentukan haluan mereka sendiri yang mereka sendiri tidak faham dan tidak tahu. Sedangkan Allah ,Tuhan yang menjadikan dan menciptakan yang paling arif dan tahu tentang keperluan-keperluan manusia serta sistem pengawalanan yang dapat mengawal manusia daripada terjerumus ke lembah perhambaan nafsu yang boleh memusnahkan manusia itu sendiri.

    wallahu'alam bis sawab...

    sumber dari http://www.pmram.org/index.php?option=com_content&view=article&id=476:hikmah-perlaksanaan-hukum-hudud-menurut-al-quran-dan-sains&catid=7:ilmiah&Itemid=69

    thnks for view n read....jazakallah

    faqih86
    Ustaz MRC
    Ustaz MRC

    Posts : 94
    Reputation : 37
    Join date : 27/07/2009

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by faqih86 on Thu 17 Dec 2009, 8:13 pm

    3 Golongan Yang Menjadi Ahli Syurga

    Hadis :
    Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Ahli syurga itu ada tiga golongan iaitu orang yang memerintah yang bersifat adil dan dikurniakan taufiq, orang yang berperasaan kasih sayang serta berhati lembut kepada setiap kaum karabat dan sesama Islam, orang yang tidak suka meminta-minta dan berusaha mengelak daripada meminta-minta sedangkan ia mempunyai keluarga yang ramai”.
    Riwayat Muslim

    Huraian :
    Tiga golongan yang menjadi ahli syurga ialah:


    1. Pemerintah yang berlaku adil di dalam pemerintahannya.

    2. Orang yang mempunyai sifat kasih sayang serta berlemah lembut khususnya kepada ahli keluarga dan umumnya kepada sesama Islam.

    3. Seseorang yang tabah dan cekal menghadapi kesusahan hidup tanpa mengharapkan pertolongan orang lain.

    wallahu'alam...thnks for view n read....jazakallah...

    Sponsored content

    Re: PENGISIAN DAN PERBINCANGAN AGAMA

    Post by Sponsored content Today at 4:53 am


      Current date/time is Fri 09 Dec 2016, 4:53 am